نقش جوانان در بالندگی تمدن نوین اسلامی
ارائه مقالات نهمین کنگره پیشگامان پیشرفت، در سالن1 از ساعت 14:30 تا 18:30 و در دو نوبت انجام شد. «رسالت جوانان در شکلگیری تمدن نوین اسلامی»، عنوان مقاله سجاد جعفری بود. در بخشی از چکیده مقاله آمده است: تمدن اسلامی با بعثت رسول خدا (ص) و هجرت ایشان به مدینه شکل گرفت و مسلمانان طی پنج قرن به مدد آموزههای قرآن،کسب علوم مختلف و جهد و تلاش آن را به اوج رساندند. در اثر کشمکشهای عقیدتی و کلامی، ضعف حکومت و سایر عوامل این تمدن عظیم رو به افول نهاد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نظریه جدید «تمدن نوین اسلامی» را به جهت مجد و الگو ساختن دوبارۀ این تمدن مطرح کردند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین نقش جوانان در رشد و بالندگی تمدن نوین اسلامی پرداخته و ضمن معرفی شاخص هایی برای جوان انقلابی مسلمان که از قابلیت الگوشدن برای سایرین برخوردار است و راهکارهایی برای نیل به این هدف متعالی ارائه کرده است.
رادیو جوان و الگوی پیشرفت کشور
عنوان مقاله محمدرضا مانیفر، «رادیو جوان و راهبردهای ارتقا و درونیسازی شناخت جوانان از الگوی پیشرفت کشور» است. به اعتبار این مقاله، جوانان، نقش مؤثر و تعیینکننده در پذیرش و ترویج «تغییر» در هر جامعه دارند. طراحان الگوی پیشرفت کشور به هر اندازه که پیامهای مختلف این واقعیت را درک کنند و با جلب توجه و القای احساس شخصیت، ذهن این گروه پیشرو را درگیر آن سازند؛ به همان اندازه مطمئنتر میتوانند- نه بر صفحه کاغذ که بر صحنه عمل- به ارتقا و درونیسازی شناخت افکار عمومی از الگوی پیشرفت کشور و در نهایت، تحقق اصول و ارزشهای حاکم بر آن امیدوار باشند؛ بهویژه اینکه الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی، گرچه با توجه به تجربه غرب اما متفاوت با راه طی شده آن، به دنبال حرکت «ایران» در مسیر پیشرفت است که این خود نیاز به تغییر و تحول در فضای فکری و فرهنگی جامعه ایرانی و مصداق بارز آن، «سبک زندگی» ایرانیان دارد. رادیو جوان به عنوان یک ایستگاه اختصاصی می تواند «واسطه» مناسب در ارتقا و درونی سازی شناخت جوانان از الگوی پیشرفت کشور باشد.
تشکل دانشجویی الگوی اسلامی پیشرفت
«ایجاد تشکل دانشجویی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دانشگاه، راهی برای گفتمان سازی پیشرفت در دانشگاه وجامعه با موضوع پیشرفت ایران از مدل اسلامی-ایرانی پیشرفت»، عنوان طولانی مقاله محمود رهجو گیتریاست. این مقاله اذعان دارد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با برگزاری کنگرههایی در طی 7-8 سال گذشته سعی در مشارکت دادن قشردانشگاهی به خصوص دانشجویان در روند نظر پردازی جهت پیشرفت کشور در موضوعات مختلف داشته است اما نقصی که در این میان وجود دارد عدم ارتباط مداوم از سوی این مرکز با دانشگاههاست. از سوی دیگر شراکت پایین از سوی دانشجویان نسبت به جمعیت دانشگاه به خاطر در جریان قرار نگرفتن در بحث پیشرفت است.در واقع دانشگاهها دچار فقر در گفتمان پیشرفت هستند. به همین دلیل نیاز به ایجاد گفتمان پیشرفت در دانشگاه وجود دارد.لازمه ایجاد این گفتمان وجود افراد دانشگاهی است که این نگاه و این نظر در بین آنها وجود داشته باشد و مجموعه ای که بتواند اینگونه افراد را در هر دانشگاه دور هم جمع کند. به همین جهت راهکاری که در این رابطه به ذهن می رسد ایجاد یک تشکل دانشجویی در دانشگاه تحت عنوان تشکل الگوی اسلامی پیشرفت است.
ابعاد شخصیتی حضرت زهرا
«پیشرفت جامعه به وسیله الگوی زن پیشرو مبتنی بر ابعاد شخصیتی زهرا (س) «الانسیه الحورا(س)» عنوان مقاله انسیه قربانی پور ، سیدرضا حجازی و فهیمه سادات آذرگوناست.این مقاله کنکاشی است که در پی کشف هویت زن پیشرو در اسلام انجام گرفته است زن پیشرو زنی است که پیشبرنده جامعه اسلامی به سمت پیشرفت باشد. در این تحقیق هویت و شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) دختر گرامی پیامبر(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها با مطالعه کتب روایات و احادیث در مورد حضرت زهرا(س) به دست آمده و به روش روایتی و کدگزاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفته و الگویی برای هویت زن مسلمان که پیش برنده جامعه اسلامی به سمت پیشرفت است، ارائه شده است. بر اساس نتایج در این تحقیق، 14بعد از ابعاد شخصیتی حضرت زهرا معرفی شده است و هر زنی میتواند با تلاش در جهت کسب این فضائل به باعث پیشرفت خود خانواده و جامعه شود.
توانایی تفکر
عنوان مقاله حسین میهمی،«آموزش؛ راهکاری موثر در بهبود تفکر در آموزش عالی» است. این مقاله به توانایی تفکر میپردازد که يکي از قدرتها و موهبتهایي است که خداوند در اختيار بندگان خود قرار داده تا با استفاده از آن در مورد جهان پيرامون خود بينديشند. تفکر، اما گويي نه در طول فکر کردن بلکه در عرض آن قرار ميگيرد. بر اين اساس، مي توان گفت تفکر قابل آموزش است و ميتوان آن را همانند رشتههاي آموزشي و يا همراه با آنها آموزش داد. آنچه متأسفانه امروزه در آموزش عالي کشور مهجور شده است، آموزش تفکر است. اين پژوهش در صدد آن است تا با بازنگري در آموزش تفکر در آموزش عالي ايران به بيان راه حلهايي براي اين مسأله بپردازد و با بيان راه کارهاي آموزشي به چگونگي امکان آموزش تفکر در آموزش عالي ايران بپردازد. این مقاله نتیجه گرفته که میتوان تفکر را در قالب دروس دانشگاهی آموزش داد تا یکی از مشکلات آموزش عالی کشور که سهم عمدهای در پویا سازی آموزش عالی دارد برطرف شود.