سه شنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۳

هنر، فرهنگ، زندگی

دکتر بلخاری، عضو اندیشکده فرهنگ، آخرین سخنران نشست علم، پیشرفت و سبک زندگی موضوعی با عنوان؛ هنر، فرهنگ و زندگی را ارائه کردند.

دکتر بلخاری آخرین سخنران این نشست موضوع خود را با عنوان هنر متعالی و سبک زندگی در جمع و اساتید اندیشکده‌ها و دیگر صاحبنظرن ارائه کردند، وی با بیان نکته‌ای از نیچه فیلسوف مشهور آلمانی که در باب هنر  گفته است: «ما هنر را داریم تا واقعیت‌ها ما را خفه نکنند» اظهار داشت: منظور از نیچه بدان معنا نیست که هنر صرفا مُسکّنی برای تقلیل آلام و رنجه ای زندگی است (گرچه او بنا به مبانی هستی شناختی اش چنین منظوری داشت) بلکه از دیدگاه ما شرقیان، این جمله بیانگر حقیقتی است که: هنر امکان زیستن در جهانی گشوده و رو به حقیقت را فراهم می‌سازد، البته به شرط آن که پنجره گشوده متخیله هنرمند، رو به سوی عوالم برین و منطبق با فطرت انسان و ذوقِ ناشی از حقیقت ذات او باشد.

عضو اندیشکده فرهنگ ادامه داد: خیال و تخیل (با محفوظ بودن تمایزی که میان این دو وجود دارد و ابن سینا در شفا آن را تبیین می کند) جنس قریب هنر و ادب محسوب می شوند. هنر صورت مُخّیل و ادب کلام مُخیّل است ، لاکن تکرار می کنم، در حوزه تخیل که ترکیب و تصرف صور در آن صورت می‌گیرد و متاثر از این تصریف و ترکیب صورت‌ها و فرم‌های هنری زاییده می‌شوند، پنجره گشوده آن در اُنس با وحی و عقل، پنجره‌ای گشوده رو به عالم بالا باشد. در این صورت فرم‌های مولود این گشودگی بر سیره و سنت حیات آدمی تاثیری شگرف گذاشته و حیات او را دگرگون می سازند
دکتر بلخاری با ذکر کلامی از عیسی مسیح که مشابه آن در احادیث ائمه اطهار سلام الله آمده که فرموده‌اند: لَن يَلِجَ مَلَكوتَ السَّماواتِ مَن لَم يولَد مَرَّتَينِ اگر كسى دو بار زاده نشود، به ملكوت آسمان‏ها راه نمى‏‌يابد. به رمان بزرگ بینوایان که به 80 زبان دنیا ترجمه شده و جزو میراث بشری به حساب می‌آید، اشاره کرد و محتوای آن را چیزی جز کلام مخیّل و خلاق ویکتور هوگو در شرح و تبیین این جمله عیسی مسیح ندانست. 
عضو اندیشکده فرهنگ ادامه داد: بحث من در این نشست، تبیین نسبت هنر است با زندگی از طریق فیلولوژی کلمه "فرهنگ" است؛ اضافه کرد: فرهنگ یک اصطلاح ناب ایرانی است که متشکل از دو جز "فر" و "هنگ" است. "هنگ" یعنی برکشیدن، بالا کشیدن، برآوردن و "فر" را می‌توان، همان فره ایزدی دانست، بنابر این فرهنگ می‌شود برکشیدن، بالا کشیدن و فرابردن نهاد و فطرت پاک انسان. به عبارتی فرهنگ یعنی تمهید و مهیا ساختن زمینه و امکانی که انسانها، رو به حقیقت خود برکشیده شوند، بالا کشیده شوند و آن چه را در جانشان بالقوه به ودیعت نهاده‌اند، بالفعل سازند.

Back to top