- توضیحات
- دسته: مطالب عمومی سایت
مقدمه
مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت كه با عنايت و تدبير مقام معظم رهبري با هدفي عالي جهت ترسيم مسير حركت شايسته نظام جمهوري اسلامي به سوي پيشرفتي اسلامي و ايراني تأسيس گرديده است از ساختاري مشتمل بر يك شوراي عالي، دو دفتر، سه معاونت و چندين انديشكده تشكيل شده است. در اين بين، اداره كل حوزه رياست به عنوان يكي از اركان ستادي و به عنوان بازوي نظارتي و اجرايي ميكوشد تا بستري مناسب براي تحقق سياستگذاريهاي رياست محترم مركز فراهم آيد. تحقق شرح وظايف و توسعه مطلوب فعاليت اين اداره، نيازمند پيشبيني و تدارك تمهيداتي است كه ابزاري براي اجرايي نمودن سياستها نيز خواهند بود.
شرح وظايف اداره كل
وظايف اداره كل حوزه رياست شامل دو نوع وظيفه يا مسئوليت تأسيسي و دائمي است. مراد از مسئولیتهاي تأسیسی، پرداختن به اموري است که تاکنون در مرکز انجام و یا کامل نشده و شامل موارد ذیل است:
- اصلاح و تکمیل تارنماي مرکز متناسب با شأن و اهمیت آن
- تهیه شاخصها و معیارهاي مناسب براي بررسی و ارزیابي عملکرد واحدها و اندیشکده هاي مرکز
وظايف مستمر به اموري اطلاق می شود که باید به صورت جاري تحت نظارت بوده و پیوسته انجام شوند. این دسته از امور عبارتند از:
- نظارت بر سامانه هاي منتج از مسئولیتهاي تأسیسی
- تهیه روندنما و زمانبندي حرفهاي تحقق وظایف مرکز و واحدها و گزارش مستمر آن به رئیس مرکز
- تهیه و ارائهي نظر کارشناسی نسبت به امور ارجاعی از سوي رئیس مرکز با بهرمندي از صاحبنظران فن
- ابلاغ دستورات و آییننامهها و نیز ارجاع مکاتبات بر اساس تفویض اختیارات و یا الگوهاي تدوینی
- دریافت گزارشهاي ادواري و موردي از عملکرد واحدها و جمعبندي و تهیه گزارش عملکرد مرکز در مقاطع زمانی معین در طول سال
- تهیه و حفظ سوابق مدیران مرکز و انعکاس تقدیرها، توصیه ها و هشدارهاي لازم به واحدها
- برنامهریزي و تمهید مقدمات و پیگیري ملاقاتها، بازدیدها، سفرهاي کاري و جلسات درون/برون سازمانی رئیس مرکز
- تهیه سوابق و گزارشهاي علمی و اداري لازم براي ملاقاتها و بازدیدها و سفرهاي رئیس مرکز
- ضبط، ثبت و تدوین مذاکرات سطوح عالی مرکز در ملاقاتها و جلسات
- رسیدگی به مکاتبات درون/برون سازمانی با عنوان ریاست مرکز و پیگیري ابلاغیه هاي مکتوب و شفاهی
- تدوین «شيوه نامهي مكاتبات و مراسلات اداري» و انجام آموزشها و نظارتهای مربوط
- مدیریت پاسخگويی به مراجعان حضوري، تلفنی، اینترنتی و پست الکترونیکی رئیس مرکز
- توضیحات
- دسته: مطالب عمومی سایت
1- برنامهريزي براي اداره مناسب امور مركز در كليه وظايف و مسئوليتهاي: بودجه، مالي، اداري، حقوقي و فناوري اطلاعات و ارتباطات در چارچوب وظايف و برنامههاي مركز.
2-تهيه و پيشنهاد ساختار سازماني و تشكيلات تفصيلي مركز و بهبود مستمر آن.
3- كمك به ايجاد بسترهاي لازم به منظور تربيت نيروي علمي مورد نياز كشور در جهت طراحي و اجراي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت.
4- برنامهريزي و هماهنگي براي برگزاري و پشتيباني نشستها و همايشها و كارگاههاي علمي و دورههاي تخصصي در زمينهها و موضوعات مرتبط با الگو در سطح ملي و بينالمللي.
5- عزل و نصب مسئولان حوزه پشتيباني مركز.
6- تنظيم گزارش عملكرد سالانه مركز در زمينه مسئوليتهاي حوزه معاونت.
7- تنظيم بودجه سالانه و كمك به تنظيم ترازنامه و صورتهاي مالي مركز.
8- بررسي حقوقي قراردادها، پروتكلها و موافقتنامههاي مركز.
9- اقدام جهت استيفاء حقوق مركز از طريق طرح، تعقيب و دفاع از دعاوي در داخل و خارج از كشور، در كليه مراحل رسيدگي و حكمّيت و ساير اقدامات قانوني.
10- مطالعه و بررسي و گردآوري اطلاعات و انجام بررسيهاي لازم و تهيه، تدوين و پيشنهاد آييننامههاي مورد نياز به منظور رفع نواقص و خلاءهاي قانوني و تهيه پيشنويس لوايح يا اصلاح قوانين مورد نياز.
11- تهيه و پيشنهاد آييننامههاي مالي، معاملاتي و استخدامي مركز و اصلاحات مورد نياز در مقاطع مناسب زماني.
12- تهيه و تنظيم دستورالعملهاي امور اداري، مالي، پرسنلي، رفاهي و تداركاتي در چارچوب قوانين و مقررات.
13- تهيه و تنظيم آييننامهها و دستورالعملهاي اجرايي مرتبط با تبصرههاي قوانين بودجه سنواتي.
14- ايجاد شرايط نرمافزاري و سخت افزاري مناسب براي برقراري ارتباط و همكاري با شخصيتها و مجامع علمي ملي و بينالمللي و تبادل نظر و ارائه دستاوردهاو الهامبخشي در سطح جهان در زمينه الگو.
15- ايجاد و نگهداري درگاه ارتباطي مناسب براي استفاده حداكثري از ظرفيتهاي ملي در جهت گفتمانسازي و ترويج الگوي اسلامي ايراني پيشرفت.
16- كمك به ايجاد شرايط لازم براي حضور گسترده و پرنشاط جوانان در عرصه تفكر و مطالعه و ابراز نظر براي پيشرفت جامعه و نظام اسلامي و تعميق آگاهيهاي ديني و انقلابي و تاريخي و فرهنگي و اجتماعي و سياسي آن.
17- ايجاد دسترسي به پايگاههاي اطلاعات علمي، مجلههاي علمي الكترونيكي، كتابهاي علمي، مراجع علمي الكترونيكي و پايگاههاي علمي.
18- نظارت بر پيادهسازي استانداردهاي ملي و بينالمللي در درگاه و زيرساختهاي نرمافزاري و سختافزاري.
- توضیحات
- دسته: مطالب عمومی سایت
مأموريت مهم و افتخارآفريني كه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي ايران بر عهده مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت گذاشتهاند ايجاب ميكند كه ساختاري چابك، پويا، هوشمند و متناسب با اين وظيفه خطير براي آن تعبيه شود. به همين دليل، شوراي عالي مركز، چندين جلسه را به بحث درباره ساختار تشكيلاتي مركز اختصاص داد و نهايتاً سه حوزه معاونت را تصويب كرد تا با همكاري و معاضدت يكديگر، مأموريتهاي محوله در اساسنامه مركز را به انجام رسانند.
معاونت علمي و تقسيم كار ملي، حوزهاي است كه وظيفه تحركبخشي به ظرفيت عظيم علمي و نخبگاني كشور و جهتدهي و همراستايي اين سرمايه ارزشمند فكري به سوي مباحث مرتبط با پيشرفت اسلامي ايراني را بر عهده دارد. از آن جا كه شأن و جايگاه مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ذاتاً فراستادي است لذا اين معاونت نيز با همين رويكرد، فعاليتهاي خود را سامان ميدهد و از ورود به عرصههاي صرفاً اجرايي (صف) حتيالامكان احتراز ميكند.
1- شناسایی و فعالسازی ظرفیتهای علمی موجود کشور (دولتی و غیر دولتی) و هدایت آنها به سوی اهداف الگو.
2- ساماندهی و هماهنگسازی فعالیتهای علمی مرتبط با الگو در سطح کشور با هدف ایجاد همافزایی و اجتناب از پراکندهکاری.
3- برنامهریزی در راستای گسترش و تعمیق نظریهپردازی (تولید علم) در زمینه الگو با تکیه بر مبانی اسلامی و بهرهگیری از دانش بشری.
4- طراحی ابتکارات انگیزشی و فرهنگی با هدف تبدیل موضوع "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" به مطالبه عمومی و چشمانداز مشترک جامعه نخبگاني (Shared Vision).
5- كمك به انديشكدهها جهت تدوین نظام مسایل اساسی کشور و استخراج خطوط و زمینههای پژوهشی مورد نیاز و تسهيل انتقال دستاوردهاي پژوهشي به آنها.
6- رصد و پایش نوآوریها و دستاوردهای علمی جدید بینالمللی مرتبط با الگو و هدایت آنها به سمت اندیشکدهها.
7- فراهم نمودن زمينه همكاريهاي بينالمللي و جلب همکاری دانشمندان جهان اسلام به ويژه در زمينههاي مورد نياز انديشكدهها.
8- اهتمام به ایجاد بسترهای لازم به منظور تربیت نیروی علمی مورد نیاز کشور در جهت طراحی و اجرای الگو با تکیه بر نخبگان جوان.
9- راهاندازی و به روزنگهداری بانک اطلاعاتی جامع از کلیه اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و نظریهپردازان فعال حوزوی و دانشگاهی در زمینههای مرتبط با الگو و جلب همفكري و همكاري آنها.
10- تدوين نظام داوري و شاخصگذاري فعاليتهاي علمي مرتبط با الگو.
- توضیحات
- دسته: مطالب عمومی سایت
شرح وظايف معاونت هماهنگي و نظارت فرآيندي مركز
1- تهیه نقشه راه و فرایند طراحی، تدوین، تصویب و پایش الگو با استفاده از مشاورت متخصصان و صاحب نظران و بهره برداري از نتايج مطالعات و تحقيقات مربوط.
2- شناسايي و گردآوري منابع و مراجع علمي و سوابق و اسناد لازم براي طراحي و تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و راه اندازی مرکز اسناد و اطلاعات علمی مرکز.
3- طراحي مفهومي، کمک به راه اندازی، مديريت و بهره برداري سامانه مديريت دانش.
4- ايجاد، فعال سازی و راهبري شبكه فراگير و منعطف الگوي اسلامي ايراني پيشرفت (اعم از اندیشکده ها و سایر کانون های فکر) با مشاركت وسيع و مؤثر متخصصان و صاحبنظران دانشگاه ها، حوزه های علمیه، سازمان های اجرائی و تقنینی و بخش خصوصی.
5- تدوین و پیاده سازی نظام نامه اندیشکده ها و نظام مشارکت جامعه نخبگانی در تدوین الگو.
6- نظارت بر فعالیت اندیشکده ها در تهیه و تدوين پيش نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و هدایت و راهبری آنها .
7- جمع بندي و تلفيق نتايج كار انديشكدهها و تهيه و تدوين نهايي سند الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با كمك كارگروه تدوين و تلفيق و ارائه آن به مرجع تصويب در مركز.
8- ارزيابي و آسيب شناسي و آينده پژوهي پيشرفت كشور و نيز كشورهاي برگزيده به صورت تطبيقي.
9- تشکیل و راهبری کارگروه تدوین و تلفیق سند الگو.
10- طراحي، راه اندازي و مديريت نظام نظارت و ارزيابي پيشرفت كشور با همكاري انديشكدهها، كانونهاي فكر و دستگاه های ذيربط.
11- تهيه و تدوین گزارشهاي دورهاي و يا موردي ارزيابي و پايش پيشرفت.
12- تشکیل، راه اندازی، مدیریت و نظارت بر ادارات کل و واحدهای تابعه معاونت.
13- مشارکت و همکاری با سایر واحدهای مرکز در جهت ایجاد هم افزائی و تحقق مأموریت های مرکز
14- انجام سایر وظایف محوله از سوی ریاست مرکز.
15- تهیه و ارائه منظم گزارش فعالیت های انجام شده به ریاست مرکز.
الف- اداره کل نظارت و ارزیابی
1- جمع آوری عناوین سنجه های مورد نیاز اندیشکده ها برای ارزیابی و پایش پیشرفت
2- تعریف نظام جامع و پیوسته پایش
3- تهیه مدل های محاسبه سنجه ها با همکاری اندیشکده ها
4- تعریف و تعیین داده ها، آمارها و اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه سنجه ها
5- برقراری ارتباط منسجم با سازمان ها و نهادهای مسئول تولید داده ها و آمارها و دریافت آنها
6- جمع آوری و تولید داده های غیر قابل دریافت از سایر مؤسسات
7- ارزیابی داده ها و آمارهای دریافت شده
8- انجام محاسبات شاخص ها
9- تحلیل آمارها و سنجه ها با همکاری اندیشکده ها
10- انتشار گزارش های دوره ای و یا موردی ارزیابی و پایش پیشرفت با همکاری اندیشکده ها
ب- اداره کل امور اندیشکده ها
1- تنظیم و ابلاغ نظام نامه تشکیل و اداره اندیشکده ها
2- نظارت بر فعالیت و تشکیل جلسات اندیشکده ها
3- دریافت منظم صورت جلسات از دبیران اندیشکده ها و تلفیق و تنظیم نتایج جهت ارائه به شورای تلفیق و هماهنگی
4- مدیریت دبیران اندیشکده ها
5- بایگانی و نگهداری سوابق صورت جلسات و مدارک هر یک از اندیشکده ها
6- ارسال گزارشات دوره ای و موردی برای ریاست مرکز
7- تنظیم و تدوین نتایج کار اندیشکده ها، تهیه گزارشات منسجم و ارسال به مراجع تصویب کننده
8- تدوین نهائی الگو و انتشار آنها پس از تصویب مراجع ذیربط