رئيس انديشكده
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین میرمعزی
- مدير گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1385 - 1387
- رئيس پژوهشكده نظامهاي اسلامي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، 1387
- دبير انجمن اقتصاد اسلامي حوزة علمية انجمن اقتصاد اسلامي حوزة علميه 1383 - 1384
- رئيس انجمن اقتصاد اسلامي حوزة علمية انجمن اقتصاد اسلامي حوزة علميه 1384 - 1386
- معاون پژوهش حوزه های علمیه، 1395
- مدرس سطوح عالی حوزوی
- برنده جایزه علمی سومین جشنواره اقتصاد اسلامی
- برنده جایزه کتاب سال حوزه
- برنده جشنواره بین المللی فارابی
سرپرست دبيرخانه انديشكده
رضا آقاجانی
اعضای اندیشکده
ردیف |
نام و نام خانوادگی |
1 | حجت الاسلام سیدحسین میرمعزی |
2 |
حجت الاسلام سیدعباس نبوی |
3 |
جناب آقای دکتر ابراهیم برزگر |
4 |
جناب آقای دکتر علی اصغر پورعزت |
5 |
جناب آقای دکتر حسین حاتمی نژاد |
6 |
جناب آقای دکتر سیدابوالحسن مخزن موسوی |
7 |
جناب آقای دکتر داود مهدوی زادگان |
8 |
جناب آقای دکتر حسین عیوضلو |
تعريف عنوان انديشكده
عدالت را به عدالت الهى و غيرالهی یا انسانیتقسيم كردهاند. عدالت الهى به عدالت تكوينى، تشريعى و جزايى و عدالت غيرالهى نيز به عدالت فردى و اجتماعى تقسيم مىگردد. عدالت فردی به دو قسم: عدالت اخلاقی و عدالت فقهی تقسیم گشته و عدالت اجتماعی به حسب عرصه های گوناگون رندگی بشر قابل تقسیم به اقسام گوناگون است.
در اندیشکدة عدالت به تناسب مقولة پیشرفت، عدالت اجتماعی محور اساسی بحث است. عدالت اجتماعي که وصف روابط انسانها با هم و با نهادهاي اجتماعي است، موضوعي بين رشتهاي با گسترهاي وسيع و داراي اضلاع متکثر و بهم پيچيده است. این موضوع بيشتر در دوران اخير و با شکلگيري جوامع پيچيده در مرکز توجه قرار گرفته است. عدالت اجتماعي در این باره است که چيزهاي خوب و چيزهاي بد زندگي در ميان اعضاي يک جامعه انساني چگونه باید توزيع شوند.
مفهوم عدالت اجتماعی معرکة آراء اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی است. اندیشمندان اسلامی در مفهوم عدالت اجتماعی به دو معنای «دادن حق به صاحبش» یا «وضع هر چیز در جای خودش» که ریشه در احادیث معصومین علیهم السلام دارد، اشاره کرده اند. با این وجود معیارها و شاخص ها عدالت اجتماعی که برای تشخیص میزان تحقق عدالت اجتماعی در جوامع مفیدند و نیز راهبردهای تحقق عدالت اجتماعی در بین اندیشمندان اسلامی کمتر مورد بحث قرار گرفته است.
عدالت اجتماعي در مكتب اسلام از جايگاه ويژهاي برخوردار است تا جايي كه در قرآن کريم اقامهي قسط و عدل هدف ارسال رُسل و انزال كتب آسماني (حديد (57): 25) ذكر شده و خداوند بر پانمودن آن را تکليف همة مسلمانان قرار داده (نساء (4): 135) و به آن امر کرده است (نحل (16): 90).
تأکيد ويژه اسلام بر عدالت اجتماعي به دليل آثار مهم آن است. حضرت امير (ع) در اين باره تعابير كوتاه و دلنشين بسيار دارد. ترجمهي بخشي از آنها چنين است: عدل موجب حيات جوامع[1] و دوام قدرت[2] و نفوذ حُكم حاكم[3] و حفاظت از دولتها[4] و ثبات آنها[5] و قويترين اساس و زيربنا است.[6] عدالتورزي موجب عظمت يافتن منزلت انسان[7] و پيروزي بر دشمنان[8] و چند برابر شدن بركات[9] و ريزش رحمت خداوند[10] و عمران و آباداني[11] و اصلاح امر مردم است.[12] ايجاد دولت عادل از واجبات است[13] و برپا ساختن عدل در شهرها بهترين چيزي است كه موجب روشني چشم حاكمان و (شادي دل آنان) ميگردد.[14] عدل موجب جمال و حشمت واليان[15] و ملاك سياست[16] و موجب واداشتن مردم به اطاعت است.[17]
از طرف ديگر عنصر عدالت نقشي بيبديل در دستگاه ارزشي نظام جمهوري اسلامي داشته و دارد. ارزشي که ميتوان آن را در بالاترين سند قانوني کشور يعني قانون اساسي مشاهده نمود.در بندهاي مختلفي از جمله بند9، 12 و 14 از اصل سوم قانون اساسي بر اهدافي چون ايجاد امکانات عادلانه براي همه در تمام زمينههاي مادي و معنوي، پيريزي اقتصاد صحيح و عادلانه و ايجاد امنيت قضايي عادلانه براي مرد و زن تاکيد و تصريح شده است. حضرت امام خميني (قدس سره) عدالت را متن اسلام[18]، ويژگي حکومتهاي اسلامي[19] و معنا و مفهوم جمهوري اسلامي معرفي ميکنند[20] و مقام معظم رهبري عدالت را معيار حق و باطل حکومتها[21] و ملاک تشخيص پيشرفت اسلامي از غير اسلامي ميدانند.[22]
عدالت اجتماعي در زمان ما از اهميتي دو چندان برخوردار است. زيرا به تعبير مقام معظم رهبري، کشور در مسير پيشرفتهاي جهشي در عرصههاي مختلف است و در چنين موقعيتي نياز به تصميم گيريهاي بزرگ است و چنانچه در اين تصميمگيريها عنصر عدالت مغفول باقي بماند آثار و ضايعاتش غير قابل محاسبه خواهد بود.[23] سياستهاي کلان در هر اجتماعي توسط رهبران آن تعيين شده و همه دلسوزان و انديشمندان آن جامعه سعي در تحقق سريعتر و بهتر اهداف و آرمانهاي تعيين شده دارند. مجموعه شرايط و ويژگيهاي نظري و عملي کشور در سالهاي گذشته باعث شد که رهبر معظم انقلاب اسلامي دههي چهارم انقلاب اسلامي را «دههي پيشرفت و عدالت» نامگذاري نموده و خط سير دانشي و اجرايي کشور را در اين مقطع زماني جهتدهي کنند.
[1] علي (ع) العدل حياة. براى آگاهى از مجموع اين تعبيرها به كتاب الحياة، ج 6، ص 406 - 327 مراجعه شود.
[2]اعدل تَدُمْ لك القدرة.
[3]من عدل نفذ حُكْمَه
[4]مَنْ عمل بالعدل حَصَّناللَّه ملكه.
[5]ثبات الدّول باقامة سُنَنِ العدل.
[6]العدل اقوى اساس.
[7]مَنْ عدل عظم قدره.
[8]مَنْ عَمَّ عدلَه، نُصِرَ على عدوّه.
[9]بالعدل تتضاعف البركات.
[10]من عدل فىالبلاد، نشراللَّهُ عليه الرحمة.
[11]ما عُمِرَت البلدان بمثل العدل.
[12]العدل يصلح البرّيه.
[13]الدولة العادل منالواجبات
[14]انّ افضل قرّة عين الولاة استقامة العدل فىالبلاد.
[15]العدل ... جمالالولاة.
[16]ملاكالسياسة العدل.
[17]الرعية سوادٌ يستعبدهم العدل.
[18]رک: امام خميني(قدس سره)، 11/459.
[19]رک: امام خميني(قدس سره)، 11/ 265 ـ 266.
[20]رک: امام خميني(قدس سره)، 9/ 10.
[21]رک: بيانات در نخستين نشست انديشه هاي راهبردي 10/09/1389
[22]رک: بيانات دراجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علي بن موسي الرضا(ع) 01/01/1388
[23]رک: بيانات در دومين نشست انديشه هاي راهبردي 27/02/90
تعريف قلمروي موضوعي انديشكده
انديشکدهي عدالت، بهدنبال هدایت و راهبری نخبگان علمی کشور در حوزه و دانشگاه در جهت تولید نظریات و الگوهای زیر است:
الف. «منظومهی نظریات دربارهي عدالت اجتماعي از دیدگاه اسلام» که در مرکز آن نظریه پایه در بارة عدالت اجتماعی قرار دارد و نظریات عدالت اجتماعی مضاف به عرصه های اجتماعی؛ همچون عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی و ... ، نظریات اقماری این منظومه هستند.
ب. «مجموعهی الگوهای اسلامی ایرانی عدالت های مضاف به عرصه ها» که از تطبیق نظریات اسلامی عدالت های مضاف بر مقتضیات فرهنگی، اقلیمی و طبیعی ایران حاصل میشود.
نظريهي پایهی عدالت، به تشريح مفهوم، مباني، معيارهاي عام و اصول کلان راهبردي عدالت اجتماعي از ديدگاه اسلام به صورت نظاممند و روشمند میپردازد. این نظریه ناظر به عرصهای خاص از روابط یا نوعی خاص از امکانات، فرصتها و نعمت ها نیست و همه عرصه ها را شامل میشود و به منزله نظریهی مادر برای نظریات عرصه ای عدالت اجتماعی است.
عرصه های عدالت اجتماعی را میتوان از طریق ملاکهای گوناگون به صورت منطقی و قیاسی تقسیم کرد. همچنین میتوان با استفاده از روش استقراء عرصه های عدالت اجتماعی را به تناسب زمان و مکان شمارش کرد. در اندیشکدهی عدالت به صورت مستقیم هیچیک از این دو راه پیموده نشده است؛ بلکه ملاک در تعیین عرصه های عدالت سایر اندیشکده های مرکز الگو قرار داده شده است. بر این کار دو دلیل میتوان ارائه کرد:
الف. نظام اندیشکده های مرکز بر اساس بحث و بررسی مفصل علمی توسط شورای عالی مرکز تعیین شده و دارای منطق علمی نسبتا موجه و قابل قبولی است. گر چه در طول زمان قابل نقد و ابرام و تکمیل نیز میباشد.
ب. اندیشکدهی عدالت اندیشکده ای کلان و محوری است که باید ضمن راهبری نخبگان حوزه و دانشگاه در جهت تولید «نظریهی پایه در عدالت اجتماعی از دیدگاه اسلام» و «الگوی اسلامی ایرانی پایه در عدالت اجتماعی» نقش ، راهبری، هدایت و نظارت نسبت به سایر اندیشکده ها در تولید نظریات و الگوهای عدالتهای مضاف به عرصه ها را نیز ایفا نماید. از این رو، تقسیم عرصه ها بر اساس تقسیم اندیشه کده ها ضروری به نظر میرسد.
با این وجود برخی اندیشکده ها همچون اندیشکده مبانی، سنتهای الهی و فکر و ... نمیتوانند جزو عرصه های عدالت محسوب شوند.
با توجه به مطالب فوق عدالتهای مضاف به عرصه ها عبارتند از:
عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی، عدالت حقوقی، عدالت قضایی، عدالت تربیتی، عدالت اخلاقی، عدالت فرهنگی، عدالت در عرصهی آموزش، عدالت در عرصهی پژوهش، عدالت در عرصهی جمعیت و نیروی انسانی، عدالت در عرصهی سلامت و تأمین اجتماعی، عدالت در عرصهی خانواده، عدالت امنیتی و دفاعی، عدالت در عرصهی انرژی، عدالت در عرصهی رسانه و ارتباطات، عدالت در عرصهی سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی، عدالت در آمایش های بنیادین، عدالت زیست محیطی، عدالت در عرصهی معماری، شهر سازی، مسکن و حمل و نقل.
هر يک از اين عرصهها، با توجه به نظريهی پایه در عدالت، خود، داراي نظريه و الگویی خاص خواهد بود که از آن به «نظریهی عدالت مضاف به عرصه از دیدگاه اسلام» و «الگوی اسلامی ایرانی عدالت مضاف به عرصه» تعبیر میآوریم.
نظریات عدالت اجتماعی مضاف به عرصه ها از تطبیق نظریهی پایهی عدالت اجتماعی بر عرصه ها بدست خواهد آمد. نظریات عرصهای به تبیین معیارها، راهبردها و شاخص ها در آن عرصه میپردازند. این نظریات به عرصه اجرا یک قدم نزدیکتر میشوند.
با تطبیق نظریه های عدالت مضاف به عرصه ها بر شرایط فرهنگی، اقلیمی و طبیعی ایران به الگوی اسلامی-ایرانی عدالت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند آن دست مییابیم.
لازم به ذکر است در ارتباط با نظریات و الگوهای عرصه ای عدالت اجتماعی فعالیتها با مباشرت مستقیم اندیشکده های مربوطه انجام خواهد شد و نقش اندیشکدهی عدالت، همکاری و نظارت بر فعالیتهایی که در این رابطه در اندیشه کده ها صورت میگیرد و هماهنگی و یکسان سازی آنها است.
تشريح حوزه كاربردي و مخاطبان انديشكده
گروههای مخاطبان اندیشکده به ترتیب اولویت، نخبگان و صاحبنظران علمی و مدیریتی و جوانان و عموم جامعه است. گستره مخاطبان از جهت جغرافیایی، به ترتیب اولویت در سطح ملی، جهان اسلام و بین المللی میباشد. مباحث اندیشکده عدالت به حوزه کاری همهی نهادها و مؤسسات و سازمانها مربوط است. زیرا چنانچه بیان شد عدالت در بارة چگونگی توزیع چیزهای خوب و بد در جامعه است. وسازمانها و نهادها نیز برای تولید و توزیع چیزهای خوب و بد در جامعه تلاش میکنند. بنا بر این در هر عرصه ای که عدالت قابل طرح است مباحث اندیشکده عدالت با حوزه کاری همة سازمانهایی که در آن عرصه فعال اند مرتبط میشود. به طور مشخص برخی از سازمانها عبارتند از:
- کلیة نهادها و سازمانهای اقتصادی کشور همچون، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کل کشور، بانک مرکزی و ...
- کلیة نهادها و سازمانهای حقوقی و قضایی و جزایی کشور
- کلیة نهادهای اخلاقی، تربیتی و فرهنگی کشور
- کلیة نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور
- نهادها و سازمانهایی که در عرصة معماری، شهرسازی، مسکن فعالیت میکنند
- نهادها و سازمانهایی که در عرصة بهداشت و سلامت و تأمین اجتماعی فعالند
- نهادهایی که در زمینة جمعیت و آمایش سرزمین و منابع انسانی فعالند
- نهادهایی که در زمینة منابع طبیعی، محیط زیست، انرژی فعالند.
تشريح ارتباط موضوعي انديشكده با ديگر انديشكدهها
عنوان اندیشکده مرتبط | نوع و موضوع ارتباط |
اندیشکده فقه و حقوق اسلامی | عدالت حقوقی |
اندیشکده قضا | عدالت قضایی |
اندیشکده امور اجتماعي، جمعیت و نیروی انسانی | عدالت در عرصه ی جمعیت و نیروی انسانی |
اندیشکده سلامت و تأمین اجتماعی | عدالت در عرصه ی سلامت و تأمین اجتماعی |
اندیشکده خانواده | عدالت در عرصه ی خانواده |
اندیشکده سیاست | عدالت سیاسی |
اندیشکده امنیت و دفاع | عدالت امنیتی و دفاعی |
اندیشکده اقتصاد | عدالت اقتصادی |
اندیشکده فضای کسبوکار | عدالت در عرصه ی فضای کسبوکار |
اندیشکده آمایش بنیادین | عدالت در آمایش های بنیادین |
اندیشکده تربیت | عدالت تربیتی |
اندیشکده اخلاق | عدالت اخلاقی |
اندیشکده فرهنگ | عدالت فرهنگی |
اندیشکده رسانه و ارتباطات | عدالت در عرصه ی رسانه و ارتباطات |
اندیشکده سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی | عدالت در عرصه ی سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی |
اندیشکده انرژی | عدالت در عرصه ی انرژی |
اندیشکده آب، محیط زیست، امنیت غذايی و منابع طبیعی | عدالت زیست محیطی |
اندیشکده معماری، شهرسازی، مسکن و حملونقل | عدالت در عرصه ی معماری، شهر سازی، مسکن و حمل و نقل |