سه شنبه, ۰۱ آبان ۱۴۰۳

آقای دکتر فرامرز سهرابی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر سخنرانان این نشست بحثی را  تحت عنوان "سلامت معنوی" را به جلسه ارایه داد.

وی سلامت معنوی را یکی از مقوله‌های اساسی در بهداشت روان دانست و اظهار داشت: سلامت معنوی شامل برخورداری از روحیه، نشاط، آرامش، تلاش، امید و توکل به وجود متعالی و باور به هدفمند بودن هستی و داشتن ارتباط مناسب و معنادار با خود، دیگران و طبیعت بر اساس نقشه خلقت و فطرت است.
دکتر سهرابی ادامه داد: با عنایت به گسترش بیماری‌های روانی در سراسر جهان، زیان های اقتصادی و معنوی ناشی از آن، اهتمام بر ارتقای سلامت معنوی و انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت تامین بهداشت روان افراد به عنوان یک اقدام مثبت اجتماعی، اقتصادی، و بهداشتی برای کشور الزامی بنظر می رسد.
وی ادامه داد؛ سلامت معنوی یکی از ابعاد مهم سلامت کلی انسان است که در کنار ابعاد سلامت زیستی، روانی و اجتماعی مطرح است. اگر سلامت روان در اسلام را با مفهوم سلامت معنوی مترداف بدانیم، معیار سلامت روان تحت عنوان رشد بکار رفته و به معنای قایم به خود بودن، هدایت و نجات، صلاح و کمال است. سلامت روانی وضعیتی است دارای مراتب گوناگون که در آن متناسب با ظرفیت های فرد، بینش‌ها، گرایش‌ها و توانمندی های لازم برای تعالی روح که همان تقرب به خدای متعال استفراهم می باشد.
وی در مورد نسبت معنویت و سلامت گفت: شاخص‌های سلامت معنوی، موانع سلامت معنوی، شیوه های دستیابی به سلامت معنوی، نقش دین در سلامت معنوی، شیوه سنجش سلامت معنوی و کارکردهای سلامت معنوی از جمله مسایلی هستند که در این مطالعه به تبیین آنها پرداخته می‌شود.

Back to top